fredag 23 november 2007

P1i-helvetet

Under de kommande två åren betalar jag ett par hundra i månaden för min P1i-mobil. Då förväntar man sig att den ska fungera ordentligt. Men icke. Den innehåller förvisso en massa bra funktioner, men...

För andra gången sedan jag köpte den så bestämde den sig i morse för att inte ringa då jag skulle gå upp. Så lägligt. Så passande. Så jävla irriterande. Ändå kollade jag inställningarna efter att jag kommit till jobbet - den stod inte inställd på ljudlös som jag trodde.

Fredagar är bytesdag för Marcus. Om jag inte har plockat ihop det han ska ha med sig till mamma så är det på fredagmorgonen som jag får göra det. Vaknar jag 07.35 i stället för 06.00 blir det rätt ont om tid. Särskilt som han måste vara på dagis senast 08.00 om det ska bli någon frukost. Jag hann, men på bekostnad av allt vad gott humör heter.

Det är inte bara detta som irriterar mig hos min mobil. Om mottagaren av ett MMS har ställt in en storleksbegränsning och jag skickar ett som är större så ser det på min telefon ut som om MMS-meddelandet gått iväg. Inga varningar annat än att "meddelandet kan vara för stort för mottagaren, vill du fortsätta ändå"? Jag trycker förstås på "ja" och det ser ut som om meddelandet går iväg. Häromdagen hittade jag 7-8 MMS i "ej skickade utkast". Så det är där de hamnar? Kul!

Ibland totalhänger sig telefonen. Det går inte att komma vare sig bakåt eller framåt. Det går inte ens att stänga av den. Detta hände mig på en konferens nyligen. Inte kom jag ihåg min pinkod heller, men eftersom jag hade en kompis med laptop och internetuppkoppling bredvid mig kunde jag gå in på Mina Sidor på Telia och hämta PUK-koden. Jag plockade ur batteriet ur telefonen, satte i det igen, skrev fel PIN-kod tre gånger och sedan PUK-koden. Ändrade PIN-koden till något som var lättare att komma ihåg, ifall telefonhelvetet skulle hänga sig igen.

Det känns som om P1i är en telefon som gått överstyr. Man har försökt få in så mycket teknik i den att man glömt användarvänligheten. Man har försökt få in så mycket teknik i den att vissa saker inte alls fungerar som de ska.

Vad säger man hos Teliabutiken som sålde den? Vad ska jag säga att det är för fel på den? Felen uppstår lite då och då och skickar jag in den så lär felen inte uppstå just på reparationsverkstaden. Ska jag säga att den är allmänt kass? Att den är lynnig? Opålitlig? Ska jag bita i det sura äpplet, behålla telefonen som den är och köpa mig en väckarklocka i stället?

1 kommentar:

Tesa sa...

Sony Ericsson säger jag bara! ;) Nä, skämt åsido, P har ju en telefon som är nåt sånt här touch-spektakel. Vit ful grej...han har ju haft en del strul med programvara och annat, kan säkert berätta om det själv.
Och det här med ringningen verkar lite intressant, har hört fler SE-ägare som sovit vidare när inte alarmet gått igång.

Min Nokia är å andra sidan inte perfekt. Den segar sig mellan menyerna ibland, och även min har hängt sig, verkar mest vara minnesproblem som ställer till det. Sen är det användarvänligheten, att ens få möjligheten att se själva numret till en kontakt i vissa menyer är HELT omöjligt. Och har man då nån som har 4 telefoner att ringa från, hur ska jag veta att jag ringer upp rätt ställe!?

Egentligen borde man inte finna sig i det. Men vi konsumerar, och luras att tro att saker är bra. Sen är det dyrt, och då fortsätter vi lura oss själva att det är bra, bara för att, som du säger, slippa bita i det sura äpplet.