tisdag 2 oktober 2007

Det tar 10 minuter att tömma en papperskorg

På jobbet byter vi successivt ut vårt mailsystem från nuvarande Groupwise till Outlook. Under de år som jag jobbat här har det blivit en hel del mail sparade i mappar som jag lagt i programmets arkiv. Eftersom ingen kan säga med riktig säkerhet huruvida dessa mail kommer att finnas kvar efter övergången till Outlook, så har över en arbetsdag gått åt för att kopiera över filerna till hårddisken. Eftersom det inte finns tid att gå igenom varje mail så har verkligen ALLT kopierats. Därefter har samtliga mail hamnat i papperskorgen.

Det tar 10 minuter att tömma en sådan. I alla fall på den dator jag sitter vid. I alla fall om antalet mail som kastas är 1844 stycken. Smaka på den siffran! :)

Ändå så känns det skönt att ha gjort detta. Filerna ligger nu på hårddisken och på en cd. Outlook kommer att vara helt "blankt" för mig och det går att börja om på nytt med ett system som fungerar bättre än det gamla. Det gamla har ju lagts upp allteftersom - nu vet jag hur jag vill ha det och jag kan få ordning på allt direkt.

Det här är säkert onödigt vetande för alla läsare, men för mig var det som att få rent efter en storstädning. Det går helt plötsligt lite lättare att andas.