tisdag 8 januari 2008

Yves Rocher är i farten!

Igen. Jag har, trots att jag inte på många år köpt någon av de få, manliga produkter som de erbjuder, fått ännu ett erbjudande. Ett litet paket medföljde senaste brevet. Det var cirka 3x2 cm stort (paketet, inte brevet) och försett med omslagspapper och snöre. Så spännande!

Paketet innehöll en liten bit kartong med en klisterlapp på som berättigade till 300 kronors rabatt (jag antar att man måste köpa för ett visst belopp, dock). Med tanke på min förkärlek till att slå in paket så undrar jag nu - vem fan är den stackaren som sitter och klipper ut alla små kartongbitar som skickas med i kuverten och framför allt - vem är det som slår in kartongbitarna i omslagspapper?

"Och vad jobbar du med då?"

"Jo, det är jag som sitter och klipper kartong på Yves Rocher/det är jag som sätter en liten plastring runt lotterna från Yves Rocher/det är jag som hittar på det vinnande numret som vi sedan trycker på alla lotter från Yves Rocher".

Detta med lotter i erbjudanden från olika företag tycker jag förresten är såååå dumt. Skrapa och se om just du har vunnit! Alla skrapar, alla vinner och i samma ögonblick som man vinner så har man förlorat. Inte vill man väl gå miste om det fina lilla saltkaret som man får om man bara beställer för 450 kronor?

Detsamma tycker jag om alla erbjudanden som gäller om man svarar inom nio dagar. Hur fan vet avsändaren att posten delat ut brevet på rätt dag? Och att det kommit tillbaks till dem utan tidsfördröjning? Nä, här handlar det bara om att inte ge folk tillräcklig tid att tänka efter. Att beställa utan eftertanke. Att få folk att köpa sådant de inte behöver.