tisdag 13 november 2007

Dödsdömda ord?

Jag råkade få något gammalt ord i huvudet idag och det ledde till tankar om ord som jag kan men som jag aldrig använder längre. Dödsdömda ord - möjligen med benådning i sikte om någon mot förmodan skulle börja använda dem igen - men döda den dag alla slutat använda dem. Kommer du ihåg när du använde följande ord senast?

  • kassettbandspelare
  • transistorradio
  • rekorderlig
  • pausfågel
  • fränder
  • stadfästa
  • grammofon
  • verderkvickande
  • MacIntoshdator (hej, Tesa!)
  • Nikonkamera (hej, Marie!)
  • telefonkiosk
  • skrivmaskin
  • resecheck

Sedan finns det ord som används felaktigt. Det första jag kommer att tänka på är respekt. Inte många vet vad det egentligen betyder, trots att det används så ofta. Hur kan ett vanligt ord helt plötsligt användas så fel?

Någon som kan fler ord som används sällan eller felaktigt? Berätta, så skjuter vi upp avrättningen av några dödsdömda ett tag till! Kan någon göra en mening med så många utrotningshotade ord i som möjligt?

8 kommentarer:

Tesa sa...

Just i ögonblicket kommer jag inte på något direkt, men har folk sagt macintoshdatorer!? Mac:ar, macintosh:ar vet jag däremot.

Angående respekt är det inget man får eller bör förvänta sig att få, det är något man förtjänar.

Hans Svensson sa...

Ja, eller visar...

Angående Macintoshdatorer... 1988 köpte jag mig min första dator... en Macintosh från Cremonas bokhandel på Chalmers i Göteborg. En dator med hela 1 MB RAM, minsann. Då var du... hmmm... (räknar på fingrarna)... öh... 12 år. På den tiden hette datorerna Macintosh och alternativet hette ABC 800. En dator som kunde visa två färger - svart bakgrund och illgrön text.

Ett par år senare köpte jag en Macintosh Classic II och sålde den gamla för 4000 kronor till en kompis. Den hade jag fram till... 1995 kanske? Sedan dess bara PC.

Konstigt... nu har jag sagt Macintosh fler gånger än jag gjort sammanlagt sedan 1995...

Anonym sa...

Oäven är väl ett ord som sällan används? Ideligen är kanske något vanligare, men inte mycket. Rekorderlig håller jag kanske inte med om, man kune ju köpa (kan fortfarande?) Rekorderlig Cider på bolaget förut.

Rolig kuriosa om ABC800:http://sv.wikipedia.org/wiki/ABC800
Vilken kick det måste ha varit att sätta i kortet för "högupplösningsgrafik"! =)

Anonym sa...

Ja du lille vän, vi får väl se vem som har störst stånd på söndag i Nacka...
På fotomässans märkes kameror Nikon Eller Canon alltså...
Man kanske skulle ta å rengöra sin kamera i år med, jo det var väl Nikon som bjöd på det i Jönköping har jag för mig.

Å angående dina gamla ord, grejor vad sägs om Freestyle med kassettband. Nu gäller MP3, mm.

Tesa sa...

Marie: Störst stånd!? Jag trodde det var Hans, iallafall om du är med! :D

Aha...du pratar kameramärken? åhå...sorry! ;)
Då är det nog Hasselblad som har störst skulle jag tro! :D

Tesa sa...

Marie påminner mig förövrigt om att vi använde en hel del helt utskrivna med förkortningen i parentes, eller uttalade ord förr. Idag används ju bara enbart förkortningar nästan.

ex.
Desktop publishing (DTP)

Hans Svensson sa...

Men Tesa då!!!

Fast egentligen verkar det som om Network Innovation har störst stånd. Fast storleken kanske inte har någon betydelse? Det viktigaste är kanske att ståndet syns bra?

Är inte du i Göteborg? Eller är det ikväll? Eller bloggar du mobilt?

Tesa sa...

Vad!? Ja, jag har lite reptilhjärna ibland, förlåt då!!

Nä, fan storleken har ingen betydelse, det är hur man marknadsför grejerna sen som gäller och självklart kvalitet också...hållbarhet serru! ;D

Ehm...det börjar ikväll kl. 19 på Kungsgatan nånstans ska jag infinna mig. Blir spännande att se vart det bär hän sen.