tisdag 3 juni 2008

Är det någon som kan förklara...

...meningen med Per Gessles inledande rader i "En händig man"? En av förra årets stora, svenska hitar?

Hanna hade stormigt kärleksliv, hon kraschade alltid i samma bil.

Jag har verkligen försökt förstå dessa rader. Det måste finnas en djupare innebörd. Det kan inte bara vara dålig lyrik. Men, nej... jag kommer inte på det. Kraschade alltid i samma bil. Hur ofta kraschar man? En krasch är ju inte en buckla på plåten. En krasch är något mer. En krasch är förödande och en bil som kraschat måste antagligen skrotas.

Inte Hannas bil. Hon kraschar i den gång på gång. Det måste vara jättedyrt att reparera den varje gång hon kraschat. Varför kraschar hon gång på gång? Är det något som verkstaden missat? Något fel på bromsarna som de undgår att se vid varje reparation? Eller som de väljer att inte se för att hon snart ska komma tillbaka efter ännu en krasch?

Har Hanna körkort?

Nä, jag kommer inte på det... fast med tanke på de kostnader som Hanna måste ha för alla reparationer känner jag mig lite nöjd och glad just nu när min egen bil blivit repad av någon - kanske en händig man - som haft för lite att göra. För jag behöver bara betala 1500 kronor i självrisk.

Så skönt att ha något att lägga skattepengarna på...

3 kommentarer:

Tommy sa...

Det är helt enkelt ett språkligt misstag som denna man har åstakommit. Ett misstag som jag själv ofta begår och som oftast påpekas av nogaräknade åhörare. Nämligen att sägga "samma" när man i lingvistisk mening egentligen menar "likadan"

Hon har mängdrabbat på en ej nämd bilfirma och kan således kvittera ut likadana bilar hela tiden. Det kan även vara så att Hanna har ett leasingavtal med ej nämda bilfirma och får således likadana bilar allt efter som hon kraschar.

Huruvida hennes självrisk ökar katastrofartat förtäljer inte historien.

Tesa sa...

Vem har repat din bil?? Och vart då?

Hans Svensson sa...

Vem vet, inte jag, vem vet, inte du... trallalla... åh, jag tycker verkligen inte om den låten med Lisa Ekdahl... eller någon av hennes låtar för den delen.

Nej, jag vet inte vem. Det är höger bakdörr som fått sig typ 15 små repor... nu är bilen så skitig att jag inte kunnat kontrollera så noga, men då jag tvättat den ska jag göra en bättre koll. Kanske, om jag har tur, så har det inte gått igenom grundfärgen och då har jag en liten lackburk med orginalfärg som jag kan pensla i själv. Hoppas på detta, för jag har inte lust att betala för sådant som andra ställer till med.