torsdag 28 februari 2008

Kuggad...


Sådant här gillar jag! På väg hem från ett ärende passade jag på att lägga en liten stund av lunchen på ett av mina favoritställen - det låg ändå på vägen och solen sken och gav ett sådant där härligt ljus som man bara måste utnyttja...

Kuggarna är en del av maskineriet i en svängbar kran som för länge sedan gjorde sitt sista lyft. Jag tror att just den här kranen användes för att lyfta timmer ur sjön.

Jag gillar det grafiska och kontrastrika i motivet.

Bilden är sepiafärgad för jag vill behålla en rostig känsla i den trots att all annan färg är borttagen. Jag tycker att man får fram det grafiska mer om man håller sig till få färger.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jättekul att du börjar prata fotomotiv här...det har jag väntat länge på:). Dina ord om bilden fick mig genast att komma ihåg vad jag under många år funderat på att plåta. Skrotbilar!! Rost är så otroligt fint på bild.
Hälsn/Annika

Hans Svensson sa...

Oh, ja! Rost är underbart så länge det inte gör hål i den egna bilen... en kemisk process som är alldeles för underskattad, tycker jag! :)

Bilden är förresten tagen med en mobilkamera! Man tager vad man haver och den är ju nästan alltid med, så...

Tesa sa...

Trevligt, säger samma som Annika, roligt att det dyker upp bilder!

Mycket fin bild också förövrigt, kan inte göra annat än hålla med dig.

Hans Svensson sa...

Du känner väl igen kranen? Du har varit där, vet du... för ett par år sedan...

Kul att du gillar bilden! :)

Jag funderar faktiskt på att ta om den med den vanliga kameran någon dag så att det går att förstora upp den rejält.